Peta Blog

Peta Blog

Isnin, 9 Mac 2015

Membuat Keputusan Berasaskan Qawaid Fiqhiyyah

Assalamualaikum Semua

Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad, yang membacakan ayat-ayat Allah, mengajarkan kitab al-Quran serta hikmah untuk orang-orang beriman.

Penulisan kali ini akan menelusuri proses membuat keputusan berdasarkan kaedah-kaedah fiqh atau Qawaid Fiqhiyyah. Ia merupakan prinsip-prinsip hukum fiqh yang bersifat umum dan menyeluruh dan telah dikategorikan oleh para ulama’ berdasarkan persamaan matlamat dan tujuan hukum serta disusun dalam bentuk nas ringkas sehingga menjadi hukum berbentuk umum.

Kaedah-kaedah Fiqh ini berasal dari himpunan dan kesimpulan dalil-dalil dari Al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW. Maka itu kaedah-kaedah yang terhasil sama penting seperti nas-nas syarak asal itu sendiri.

Dalam ilmu fiqah, kaedah-kaedah ini diperkenalkan bagi memudahkan rujukan bila mahu menyelesaikan masalah-masalah yang bersifat furu’ (cabang) sahaja melalui rujukan persamaan ‘illah (sebab). Ulama dan masyarakat mudah untuk mendapatkan panduan hukum kerana persamaan sebab yang wujud akan membawa kepada persamaan hukum.

Kaedah-kaedah fiqh ini merangkumi lima (5) kaedah asas dan ia diperincikan lagi dengan susunan kaedah-kaedah yang lebih kecil yang tercetus dari kaedah utama ini. Berikut adalah lima kaedah asas dalam kaedah-kaedah fiqh :
  1. Setiap perkara bergantung pada tujuannya.
  2. Sesuatu yang diyakini tidak boleh disingkirkan dengan kedatangan syak.
  3. Kesukaran menjadi sebab kepada kemudahan dan keringanan.
  4. Kemudaratan hendaklah disingkirkan.
  5. Adat dijadikan sebagai rujukan hukum.

Seharusnya aplikasi kaedah-kaedah fiqh ini tidak terhad dalam masalah fiqh dan hukum sahaja. Sebaliknya, ia perlu diaplikasikan dalam setiap aspek kehidupan khususnya dalam pembuatan keputusan agar ia lebih menepati kehendak ajaran Islam itu sendiri.

Sehubungan itu, membuat keputusan berasaskan kaedah-kaedah fiqh ini adalah amat penting dalam konteks kita sebagai seorang Muslim dan juga seorang strategis. Kepentingannya adalah seperti berikut:
  1. Memastikan keputusan yang dibuat menepati objektif syarak
  2. Menyediakan rujukan formula pembuatan keputusan berdasarkan kehendak syarak
  3. Membentuk aliran keputusan yang mengikut perkembangan keperluan hidup manusia dalam batas kebenaran syarak
  4. Menyediakan rangka keputusan yang mengimbangi antara elemen suruh dan cegah
  5. Membentuk dasar pemikiran pembuat keputusan berteraskan strategi penyingkiran elemen yang mendatangkan kemudaratan dan penyuburan elemen maslahah
  6. Menghindar keputusan dari perkara-perkara yang mudarat
  7. Menyediakan para pembuat keputusan untuk membina pertimbangan keutamaan dalam tindakan dan membantu proses pembuatan keputusan yang objektif
  8. Membantu aspek pengumpulan data yang tepat, sahih dan sesuai
  9. Mendidik jiwa pembuat keputusan sentiasa mencari hikmah
  10. Mengaplikasikan pengurusan berteraskan Islam

Akhirnya, kita perlu menyedari bahawa kaedah-kaedah fiqh yang dipraktikkan dalam pembuatan keputusan berstatus sebagai formula rujukan bagi penyelesaian masalah-masalah yang bersifat furu’. Ia seharusnya juga menjadi dasar pemikiran yang membantu pertimbangan dalam setiap situasi yang dihadapi.

Justeru, beberapa prasyarat perlu dipatuhi untuk memastikan pembuatan keputusan berasaskan kaedah-kaedah fiqh menepati keperluan di samping mengelakkan penyelewengan dan salah faham. Antara prasyaratnya ialah:
  1. Memastikan pembuatan keputusan tidak hanya disandarkan pada kaedah-kaedah fiqh semata-mata. Asas utama yang perlu dirujuk terlebih dahulu ialah al-Quran dan al-Sunnah.
  2. Memahami hubung kait dan turutan kepentingan kaedah-kaedah fiqh berbanding ilmu-ilmu asas yang lain seperti pemahaman nas-nas syarak, hukum-hukum qat’ie, ilmu usul fiqh, maqasid syariah dan ijtihad-ijtihad dalam masalah yang telah diputuskan hukumnya.
  3. Mendalami susur galur dalam ilmu kaedah-kaedah fiqh supaya menguasai objektif yang dikehendaki di sebalik setiap kaedah-kaedah fiqh.
  4. Menganalisis sesuatu situasi dengan mendalam serta bersungguh-sungguh demi mementingkan kualiti usaha maksimum untuk membuat keputusan yang berdasarkan sumber maklumat yang holistik.
  5. Menyelami iktibar pengalaman pembuatan keputusan lalu atau iktibar dari pihak lain dalam konteks kejayaan atau kegagalan. Usaha sentiasa mengambil iktibar ini akan menyuburkan jiwa inovatif dalam pelaksanaan setiap perkara

Untuk memantapkan lagi proses pembuatan keputusan khususnya dalam sesebuah organisasi, kita juga harus menguasai instrumen kemahiran tambahanyang terkandung di bawah decision-making tools seperti Pareto Chart, 5-Why Analysis, Fishbone Cause and Effect, S.O.C.R.A.T.E.S., A.I.D.A.C. dan sebagainya yang memudahkan proses analisis maklumat dalam pembuatan keputusan. Sebahagian daripada decision-making tools tersebut ada dibincangkan dalam blog ini.

Di sini saya kongsikan senarai 100 kaedah membuat keputusan berdasarkan Qawaid Fiqhiyyah seperti berikut:
  1. Setiap perkara adalah menurut matlamat mengerjakannya
  2. Yakin tidak hilang dengan syak
  3. Kesulitan mendatangkan kemudahan
  4. Kemudaratan mesti dihilangkan
  5. Adat adalah dijadikan hakam (penimbang tara bagi mensabitkan hukum)
  6. Tidak ada pahala kecuali dengan niat
  7. Keizinan yang datang kemudian sama kedudukan hukumnya dengan perwakilan yang telah dilakukan terlebih dahulu
  8. Apabila berkumpul dua perkara dari satu jenis dan tidak berbeza maksud antara keduanya maka pada kebiasaannya dimasukkan yang satu kepada yang lain
  9. Apabila kes melibatkan antara penyebab, penipu dan pelaksana langsung maka didahulukan pelaksana langsung
  10. Apabila kes melibatkan pihak yang melakukan tindakan langsung dan pihak yang menjadi penyebab, disandarkan hukuman kepada pelaku tindakan langsung
  11. Apabila berkumpul antara perkara yang mengharamkan dengan perkara yang membolehkan, maka perkara yang mengharamkan menjadi faktor yang mengatasi
  12. Apabila batal sesuatu maka terbatallah juga perkara yang berkaitan dengannya
  13. Apabila saling bertentangan ketentuan hukum, maka didahulukan perkara yang hampir tarikh luput berbanding yang mempunyai tempoh yang lama dan mendahulukan perkara yang segera dari perkara yang boleh ditunda
  14. Apabila saling bertentangan ketentuan hukum yang mencegah dengan yang menghendaki pelaksanaan sesuatu maka hendaklah didahulukan yang mencegah
  15. Apabila bertentangan dua keburukan maka perlu dipertimbangkan mana yang lebih besar mudaratnya dan diberi pilihan pada yang lebih ringan mudaratnya
  16. Apabila sukar menyerahkan perkara yang asal, maka berpindah kepada penggantinya
  17. Apabila sukar atau tidak dapat dilaksanakan sesuatu kata-kata maka ia boleh diabaikan
  18. Apabila suatu lafaz sukar difahami secara hakiki maka dipindahkan kepada pengertian tersirat
  19. Apabila sesuatu yang menghalang telah hilang  maka hukumnya kembali seperti hukum pada keadaan biasa
  20. Apabila gugur perkara pokok maka gugur juga perkara cabangnya
  21. Perkara yang menjadi kebiasaan kepada orang kebanyakan merupakan hujah yang wajib diamalkan
  22. Melakukan sesuatu yang tidak terkandung dalam maksud atau niat sebenar bererti terhindar dari apa yang dimaksudkan
  23. Secara asasnya, disandarkan sesuatu kejadian kepada waktu yang terdekat dengannya
  24. Hukum yang kuat adalah mengutamakan kebiasaan dan mendahulukannya dari perkara yang nadir
  25. Hukum asal yang kuat ialah tidak perlu ada kesaksian kecuali apabila diketahui dengan cara yang boleh menimbulkan keyakinan
  26. Asal pada setiap sifat yang baru adalah tidak ada
  27. Asal hukum adalah tetap apa yang telah ada atas apa yang telah ada
  28. Asal hukum pada masalah hubungan kelamin adalah haram
  29. Asal hukum pada segala sesuatu adalah diharuskan [dalam konteks Muamalat] (Kecuali ada dalil yang mengharamkannya)
  30. Asal hukum pada urusan akad ialah mesti berlaku secara lazim
  31. Asal hukum pada akad adalah kerelaan kedua-dua pihak yang mengadakan akad dan natijahnya ialah saling melazimi apa yang diakadkan
  32. Asal hukum pada sesuatu perkataan ialah maknanya yang sebenar
  33. Keterpaksaan tidak boleh membatalkan hak orang lain
  34. Mengamalkan sesuatu kata-kata lebih utama dari mensia-siakannya
  35. Sesuatu perkara apabila ia menjadi sempit maka ia perlu dilonggarkan (selagi tidak melanggar batasan utama)
  36. Perintah untuk mengguna dan menguruskan hak milik orang lain adalah batal
  37. Individu yang mendapat kepercayaan, kesaksiannya dibenarkan dengan sumpah
  38. Perpindahan dari hukum yang haram kepada hukum yang harus disyaratkan padanya tertib yang lebih tinggi dan perpindahan dari hukum yang harus kepada hukum yang haram cukup padanya dengan sebab yang lebih mudah
  39. Perbelanjaan dengan perintah Qadi sama seperti perbelanjaan atas perintah pemilik
  40. Adat akan dikira sebagai dasar penetapan hukum apabila ia telah menjadi adat yang sentiasa diamalkan atau lebih banyak berlaku
  41. Sesungguhnya diterima perkataan orang yang memberi sumpah itu adalah pada pembebasan dirinya bukan dalam mengharuskan orang lain menerimanya
  42. Mengutamakan orang lain pada urusan ibadah adalah makruh manakala pada urusan lain adalah sesuatu yang baik
  43. Sesuatu yang batil tidak menjadi sah walaupun diberi kebenaran
  44. Menetapkan hukum yang telah berlaku atau pengekalan hukum lebih mudah dari menetapkan hukum pada permulaan sesuatu
  45. Bukti/saksi adalah hujah yang boleh mengenai orang lain manakala pengakuan adalah hujah untuk pemberi pengakuan itu sendiri
  46. Bukti wajib diberikan oleh pihak yang menuduh dan sumpah wajib diberikan oleh pihak yang mengingkari
  47. Bukti adalah untuk menetapkan perkara yang berbeza dengan keadaan zahir manakala sumpah adalah untuk menetapkan keadaan asalnya
  48. Pengikut itu hukumnya tetap sebagai pengikut yang mengikut
  49. Pengikut tidak mendahului yang diikuti
  50. Pengikut tidak boleh mempunyai hukum secara tersendiri
  51. Pengikut akan gugur dengan gugurnya apa yang diikuti
  52. Penggantian sebab (cara) pemilikan, sama seperti penggantian zatnya
  53. Tindakan pemimpin terhadap rakyat harus dihubungkan dengan kemaslahatan
  54. Menggantungkan sesuatu perkara terhadap sesuatu keadaan merupakan pelaksanaan
  55. Menetapkan hukum berdasarkan uruf sama seperti menetapkan hukum yang didasarkan pada nas
  56. Sesuatu yang disabitkan berdasarkan bukti dan keterangan sama seperti sabit berdasarkan kenyataan
  57. Kejahilan tentang hukum di negara Islam bukan merupakan keuzuran
  58. Kerosakan akibat tindakan haiwan tidak dikenakan ganti rugi
  59. Keizinan berdasarkan syarak menafikan sebarang tuntutan
  60. Hajat dan keperluan boleh diberi keringanan sama seperti tahap darurat samada darurat umum atau darurat khusus
  61. Hukum hudud gugur jika adanya syubhat
  62. Sesuatu yang ditetapkan untuk menjaga sesuatu itu hukumnya sama dengan yang dijaga
  63. Sesuatu hak tidak gugur kerana kelewatan dari batas waktu yang ditentukan
  64. Pengertian hakiki ditinggalkan dengan adanya pengertian yang difahami secara adat
  65. Keputusan hakim dalam masalah ijtihad menghilangkan khilaf
  66. Hukum itu mengikut kemaslahatan yang rajih
  67. Hukum itu berkisar bersama ‘illahnya
  68. Berhak mendapatkan hasil disebabkan kerana keharusan mengganti kerugian
  69. Keluar dari khilaf adalah diutamakan
  70. Kesalahan qadhi ditanggung oleh Baitul Mal
  71. Pengkhianatan tidak boleh dipecah-pecahkan
  72. Menolak sesuatu lebih kuat dari melaksanakannya
  73. Dalil dan petunjuk yang diperolehi dari urusan yang tersembunyi boleh digunakan sebagai dasar keputusan hukum
  74. Menyebut sebahagian dari sesuatu yang tidak boleh dibahagi, seperti menyebutkan keseluruhannya
  75. Keringanan (rukhsah) tidak boleh dikaitkan dengan syak
  76. Keringanan (rukhsah) tidak boleh dikaitkan dengan kemaksiatan
  77. Rela dengan sesuatu adalah termasuk rela dengan akibat yang akan terjadi darinya
  78. Yang gugur tidak akan kembali sebagaimana yang tiada tidak akan kembali
  79. Pertanyaan itu harus diulangi dalam memberi jawapan
  80. Syarat yang diberikan oleh pewaqaf berkedudukan sebagai nas syarak
  81. Kemudaratan yang lebih berat dihilangkan dengan mengerjakan kemudaratan yang lebih ringan
  82. Kemudaratan tidak boleh dihilangkan dengan kemudaratan yang setara dengannya
  83. Kemudaratan yang berlaku tidak boleh dibiarkan kekal
  84. Kemudaratan mesti dihindarkan sedaya mungkin
  85. Kemudaratan itu membolehkan larangan-larangan
  86. Keadaan darurat itu diukur menurut kadar kemudaratannya
  87. Bebanan ditanggung oleh pihak yang telah mendapat keuntungan
  88. Kelebihan yang berkaitan dengan sesuatu ibadah adalah lebih baik dari yang berkaitan dengan tempatnya
  89. Kadang-kadang ditetapkan cabang tanpa ada pokoknya
  90. Perkara yang ada sejak dahulu lagi, dibiarkan atas kedahuluannya
  91. Ucapan yang diterima itu adalah ucapan orang yang menerima dalam batas yang diterima itu
  92. Tulisan itu sama seperti ucapan
  93. Setiap syarat yang bersalahan dengan dasar-dasar syariah adalah batal
  94. Setiap pengulangan maslahah dengan sebab berulang perbuatan maka perbuatan itu disyariatkan terhadap setiap orang untuk memperbanyakkan kemaslahatan dengan berulang-ulangnya perbuatan itu, dan bagi perbuatan yang tidak diulangi ia hanya dikira sebagai memadai atau kifayah sahaja
  95. Tidak boleh dijadikan hujah dengan adanya kemungkinan yang timbul dari suatu dalil
  96. Tidak boleh dijadikan hujah dengan keterangan yang bertentangan akan tetapi ia tidak mencacatkan keputusan hakim yang didasarkan kepadanya
  97. Tidak boleh melakukan kemudaratan dan tidak boleh membalas dengan kemudaratan
  98. Tidak boleh diterima sesuatu yang didasarkan pada zann/sangkaan yang jelas salahnya
  99. Tidak diterima sesuatu yang disandarkan pada wahm
  100. Tidak dianggap sebagai dasar hukum bagi petunjuk yang menentang perkataan yang jelas

Ada 150 lagi kaedah membuat keputusan berdasarkan Qawaid Fiqhiyyah yang dinukilkan di dalam buku “Membuat Keputusan Kaedah Islam”.

Dengan itu diharapkan kita dapat membuat keputusan yang memandu kehidupan kita ke arah yang lebih baik dan diredhai Allah SWT. Insya-Allah.

Wallahu A’lam, Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan