Peta Blog

Peta Blog

Isnin, 9 Mac 2015

Asas-Asas Penyelidikan

Assalamualaikum Semua

Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad, yang membacakan ayat-ayat Allah, mengajarkan kitab al-Quran serta hikmah untuk orang-orang beriman.

Setelah kita meneliti “Penyelidikan dari Persepektif Islam”. Mari kita lihat pula asas-asas penyelidikan dalam Islam. Di samping pendekatan-pendekatan yang Islami, asas-asas penyelidikan juga diadun dengan kaedah dan prinsip berdasarkan keilmuan kontemporasi dan konvensional.

Dengan mengaplikasikan ilmu pengetahuan semasa iaitu kebijaksanaan, dengan sendirinya kita berpegang pada prinsip Islam yang mahu umat memburu ilmu dan menggunakan hikmah dalam kehidupan.

Saya hanya akan berkongsikan poin-poin asas tentang aspek asas-asas penyelidikan ini. Manakala perinciannya boleh dirujuk dalam buku “Manual Penyeldikan Secara Islam” (klik untuk lanjut).

ASAS PERTAMA: Memahami Sebab Musabab Penyelidikan. Ia penting kerana dapat:
  1. Mengenal pasti isu dan permasalahan
  2. Membantu penyelidik untuk memahami realiti sebenar
  3. Membantu menilai keberkesanan dasar, program dan usaha organisasi
  4. Membantu mengenal pasti ruang penambahbaikan
  5. Membantu dalam membuat keputusan

Setelah memahami sebab musabab, pendekatan yang sesuai harus digunakan memahami realiti isu, masalah dan perkara-perkara yang berkaitan. Antara kaedah yang boleh digunakan ialah; S.O.C.R.A.T.E.S, Bottom up –Top Down, A.I.D.A.C, Objektif dan misi organisasi, Pembacaan, Percambahan fikiran, Pemerhatian, Pengalaman sebenar, D.I.K.W, P.A.R.L.I, P.E.R.O.S1.A.S2.S3, R.A.I.D.K.A.A.R.E.I, P.D.C.A dan P.I.O.C.To.C.

ASAS KEDUA: Memahami Jenis-Jenis Penyelidikan. Ia penting kerana dapat:
  1. Menyesuaikan jenis penyelidikan yang dipilih berdasarkan kajian yang dikaji
  2. Menjadikannya sebagai rujukan asas dalam melakukan proses metodologi kajian
  3. Antara jenis-jenis penyelidikan ialah; Penerokaan, Deskriptif, Korelasi, Eksperimental, Analitikal, Jangkaan, Konseptual, Dokumentasi, Lapangan, Diagnostik, Prognostik, Kebolehlaksanaan, Perolehan Pendapat, Perbandingan, Sejarah, Pemasaran, dan Tindakan. Penerangan jenis-jenis penyelidikan seperti di Jadual 1.

 Jadual 1: Jenis-Jenis Penyelidikan

Bil.
Jenis Penyelidikan
Fokus
1.
Penerokaan
Memahami sesuatu senario  yang mana tiada atau sedikit sahaja maklumat yang diperoleh
2.
Deskriptif
Menjelaskan secara menyeluruh tentang gelagat populasi serta senario dan realiti isu permasalahan kajian
3.
Korelasi
Memahami hubungan di antara dua pemboleh ubah dan mengesahkan hipotesis awalan
4.
Eksperimental
Mengawal dan memanipulasi pemboleh ubah-pemboleh ubah untuk menghasilkan situasi-situasi tertentu sama ada di dalam makmal atau dalam kehidupan sebenar. Maklum balas daripada responden dijadikan kayu ukur untuk menilai perbezaan antara situasi-situasi tersebut
5.
Analitikal
Memahami sesuatu isu atau sebagainya, demi untuk memajukan sesuatu tindakan susulan yang bertepatan (penyelesaian pada masalah, memberi perspektif yang lebih baik, mengaitkan hubungan antara faktor-faktor dan lain-lain)

ASAS KETIGA: Pemadanan Antara Penyebab Dan Jenis Penyelidikan. Antara pendekatan yang boleh digunakan ialah; Six Thinking Hats dan P.E.R.O.S1.A.S2.S3, dan ia perting kerana:
  1. Menepati tujuan sebenar atau objektif  penyelidikan
  2. Memberi gambaran yang jelas kepada penyelidik

ASAS KEEMPAT: Senario Yang Mungkin Dihadapi Oleh Penyelidik. Senario yang berlaku penting untuk difahami kerana:
  1. Menyedarkan penyelidik supaya sentiasa berpegang pada niat
  2. Menuntut penyelidik untuk memiliki corak pemikiran kreatif, kritikal dan konstruktif
  3. Melengkapkan diri dengan nilai-nilai empati dan sensitiviti khususnya bagi menangani individu dan situasi yang sukar
  4. Mengutamakan kesihatan segi daya ketahanan fizikal

Antara jenis-jenis senario yang mungkin dihadapi oleh seseorang penyelidik ialah; Pemusatan, Pencapahan, Penolakan, Pelanjutan, Statik, Pemutaran, Tidak konsisten, dan Tidak fokus. Antara penjelasannya seperti berikut:
  1. Pemusatan - Responden memberi kerjasama sepenuhnya kepada para penyelidik.
  2. Pencapahan - Responden tidak memberi jawapan seperti mana yang dikehendaki dalam borang kaji selidik.
  3. Penolakan - Responden menolak untuk memberi kerjasama  kerana tahap ketidakpuasan yang membimbangkan di samping  taksub pada perspektif sendiri.
  4. Pelanjutan - Responden yang memerlukan tempoh masa lebih lama dan usaha yang lebih gigih daripada pasukan penyelidik bagi  meyakinkan mereka untuk memberikan kerjasama.

Wallahu A’lam, Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan