Assalamualaikum
Semua
Selawat
dan Salam buat Nabi Muhammad, yang membacakan ayat-ayat Allah, mengajarkan
kitab al-Quran serta hikmah untuk orang-orang beriman.
Untuk kaedah ketiga, saya kongsikan kaedah A.I.D.A.C. seperti Rajah 1. Secara amnya kaedah ini dapat membantu kita membuat penilaian di tahap manakah sesuatu perkara atau usaha tersebut. Ini amat membantu dalam proses
semakan realiti ataupun audit semasa tentang sesuatu perkara. A.I.D.A.C. adalah akronim bagi maksud:
A – Awareness
(Kesedaran)
I – Interest
(Minat)
D – Desire
(Keghairahan)
A – Action
(Tindakan)
C – Continuity
(Kesinambungan)
Rajah 1: Kaedah A.I.D.A.C.
Misalnya,
kita mahu mengetahui tentang “budaya membaca” dalam organisasi. Persoalan yang timbul
untuk proses semakan:
- Adakah sudah wujud “kesedaran” tentang “budaya membaca” di kalangan kakitangan? Jika ya (tandanya semua kakitangan faham), maka soalan seterusnya
- Adakah sudah wujud “minat” tentang “budaya membaca” di kalangan kakitangan? Jika ya (tandanya semua kakitangan bercakap tentangnya), maka soalan seterusnya
- Adakah sudah wujud “keghairahan” tentang “budaya membaca” di kalangan kakitangan? Jika ya (tandanya semua kakitangan mula membeli buku dan menetapkan masa membaca), maka soalan seterusnya
- Adakah sudah wujud “tindakan” tentang “budaya membaca” di kalangan kakitangan? Jika ya (tandanya semua kakitangan membaca berdasarkan jadual masing-masing), maka soalan seterusnya
- Adakah sudah wujud “kesinambungan” tentang usaha “budaya membaca” di kalangan kakitangan? Jika ya (tandanya semua kakitangan konsisten / istiqamah membaca berdasarkan jadual mereka), maka itu sempurnalah usaha untuk memupuk budaya membaca dalam organisasi tersebut.
Dengan
mengetahui di tahap manakah usaha dan keseriusan usaha “budaya membaca”
tersebut, ketua organisasi boleh membuat perancangan dan keputusan lanjut bagi
memastikan usaha tersebut terus meningkat ke tahap selanjutnya sehingga
sempurna.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan