Peta Blog

Peta Blog

Isnin, 9 Mac 2015

Isu Gelatin Babi Dalam Coklat: Aplikasi Kaedah

Assalamualaikum Semua

Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad, yang membacakan ayat-ayat Allah, mengajarkan kitab al-Quran serta hikmah untuk orang-orang beriman.

Tidak lama dahulu kita digemparkan dengan isu gelatin babi yang dikesan dalam produk coklet yang dipasarkan. Produk coklet daripada jenama tertentu ditarik balik dari pasaran sehingga siasatan dan penyelidikan dilakukan serta pengumuman lanjut.

Ulama tersohor misalnya Dr. Yusuf al-Qardawi ada memberikan kenyataan kontroversi dengan mengharuskan penggunaan gelatin tersebut dalam produk makanan. Namun pandangan tersebut diberi pencerahan lanjut oleh ulama’ tempatan Malaysia.

Dalam konteks negara bukan Islam (darul harbi), penggunaan gelatin babi atau haiwan tidak disembelih diharuskan kerana faktor kesukaran (darurat) untuk mendapatkan produk halal seratus peratus di negara-negara tersebut. Kaedah yang digunakan ialah Apa yang dibolehkan kerana darurat maka ia diukur sekadar kemudaratannya” (Kaedah ke-194 dalam buku “Membuat Keputusan Kaedah Islam”).

Ini bermakna, kadar keharusan itu hanya mengikut sekadar keadaan darurat dalam skop tertentu dan bukan merujuk dalam lingkungan yang luas. Kaedah lain menyebutkan Apa yang diharamkan kerana zatnya, dibolehkan kerana darurat dan apa yang diharamkan kerana yang lainnya dibolehkan kerana adanya hajat” (Kaedah ke-195 dalam buku “Membuat Keputusan Kaedah Islam”).

Jelas di sini bahawa dalam konteks coklet yang mengandungi gelatin babi di Malaysia kaedah ini tidak boleh digunakan kerana Malaysia adalah Negara Islam bukan darul harbi. Untuk mendapatkan produk halal bukanlah sukar (darurat) malah terdapat pelbagai pilihan produk yang diperakui (persijilan) halal.

Dalam konteks Malaysia kaedah yang harus digunakan ialah Apabila berkumpul antara perkara yang mengharamkan dengan perkara yang membolehkan, maka perkara yang mengharamkan menjadi faktor yang mengatasi” (Kaedah ke-11 dalam buku “Membuat Keputusan Kaedah Islam”). Jelas sekali walaupun sedikit gelatin babi itu didapati dan sudah sebati bercampur, ia tetap haram walaupun sedikit – misalnya hanya DNAnya sahaja dikesan.

Sebagai seorang Islam adalah lebih baik kita sendiri memahami dan dapat memikirkan penyelesaian dan keputusan terhadap isu tersebut dengan berpandukan pada Qawaid Fiqhiyyah sebelum ada keputusan atau fakwa muktamad daripada pihak pemerintah yang berotoriti. Ini kerana kita akan sentiasa berhadapan dengan perkara-perkara seumpama ini tanpa sempat menunggu pihak yang lebih ‘alim dan berotoriti memberikan penjelasan.

Wallahu A’lam, Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan