Peta Blog

Peta Blog

Selasa, 24 Februari 2015

Pemikiran Strategik Yang Islami

Assalamualaikum Semua

Selawat dan Salam buat Nabi Muhammad, yang membacakan ayat-ayat Allah, mengajarkan kitab al-Quran serta hikmah untuk orang-orang beriman.

Suatu soalan yang agak sinikal yang biasa dilontarkan apabila ada sesuatu inisiatif (usaha) baharu yang mahu dikaitkan dengan Islam, dimanakah Islamiknya usaha anda? Apakah usaha atau pencapaian sesuatu perkara sebelum ini tidak Islamik?

Subjek “Pengurusan Islam” dan “Pemikiran Strategik Islam” boleh menggamit polemik yang sama. Apakah bezanya dengan gaya “Pengurusan Konvensional” dan “Pemikiran Strategik” biasa? Di manakah letaknya nilai keIslaman sesuatu jenama dan pengisiannya?

Ada beberapa perkara yang pada hemat saya melayakkan sesuatu inisiatif pemikiran atau usaha itu dijelmakan sebagai Islam. Ia boleh dilihat pada:
    1. Matlamat baik sesuatu perkara
    2. Kaedah pelaksanaan yang baik
    3. Prinsip dan nilai yang Islamik
    4. Sumber rujukan yang benar
    5. Nilai keilmuan yang wujud 
Pertama; matlamat sesuatu inisitif adalah segalanya. Ia adalah niat atau tujuan sesuatu usaha itu. Dalam konteks Islam seharusnya apa juga inisiatif kita bermatlamatkan akhirnya untuk “pengabdian (beribadat) kepada Allah” dengan “memartabatkan Islam sebagai satu-satunya cara hidup”.

Secara amnya matlamat sesuatu perkara itu mestilah untuk kebaikan atau kemaslahatan diri, keluarga dan ummah, serta masyarakat lainnya. Jika ia bermatlamatkan kefasadan, kemaksiatan dan keuntungan dunia yang tidak berpenghujung, ia adalah terlarang dan tidak Islamik.

Secara lebih terarah, matlamat untuk sesuatu usaha mestilah dalam lingkungan menyantuni lima (5) aspek maqasid syariah (matlamat syariah). Allah SWT menurun ajaran agama Islam (syariat) adalah bagi tujuan untuk manusia itu memelihara agama (aqidah), nyawa (jiwa), akal (pemikiran), keturunan (zuriat) dan harta (mal).

Jika sebarang usaha dilakukan untuk untuk memelihara lima aspek tersebut daripada diganggu gugat, diceroboh dan dicemari, maka usaha tersebut pada asasnya bolehlah dianggap sudah Islamik.

Kedua ialah kaedah pelaksanaan. Barang diingat, awalapun matlamat yang baik sudah ada, namun ia tidak akan menghalalkan cara. Ini bermakna kaedah atau cara untuk mencapai matlamat tersebut mestilah baik, tidak memudaratkan, adil dan dalam lingkungan lunas-lunas yang dibenarkan oleh Islam. Jika cara untuk mencapainya baik dan bersesuaian maka ia adalah Islamik.

Ketiga ialah prinsip dan nilai yang dibawa mestilah bersandarkan Islam. Nilai-nilai yang baik seperti amanah, etika dan moral, ketelusan dan kebertanggungjawaban adalah antara perkara penting yang boleh mendasari sesuatu inisiatif pengurusan atau pemikiran.

Misalnya dalam pemikiran untuk membuat keputusan, penggunaan kaedah atau prinsip fekah dalam penentuan sesuatu hukum boleh digunakan. Dalam blog ini ada ditampilkan sebahagian 250 kaedah membuat keputusan dalam Islam berdasarkan kaedah qawaid fikhiah.

Dengan menggunakan kaedah Islam seperti ini, kita berharap sebarang pemikiran atau keputusan yang diambil oleh kita bertepatan dengan prinsip-prinsip Islam kerana ia telah dibina oleh para ilmuan Islam untuk membantu dalam pengeluaran hukum atau fatwa.

Keempat ialah sumber rujukan yang digunakan dalam mestilah kembali kepada ajaran yang terkandung dalam al-Quran, as-Sunnah dan ijtihad para ulama’. Inilah sumber pengambilan syariat dan pengeluaran hukum Islam yang benar. Dengan berpegang pada tiga (3) sumber rujukan ini, sebarang usaha yang dilakukan dengan sendirinya menepati kehendak Islam.

Dalam blog ini ada ditampilkan sebahagian daripada “Seni Peperangan Rasulullah SAW” sebagai sumber ikutan kita tentang pemikiran strategik. Dengan mencontohi Rasulullah SAW sebagai ikon pemikiran strategik melalui 28 ghazwah Baginda, kita berharap dapat mengikut sebahagian Sunnah Rasul yang begitu jarang ditekuni oleh kita.

Kelima ialah nilai keilmuan yang wujud sewaktu proses pemikiran dan usaha. Islam adalah agama berasaskan ilmu. Melalui ilmulah seseorang insan itu dapat keluar dari kegelapan dan kejahilan kepada sinar dan kebijaksanaan. Bahkan Islam juga mewajibkan ke atas umatnya agar menuntut ilmu, dari buaian hingga ke liang kahad, walaupun hingga ke negeri Cina!

Adakah kita akan dapat mempelajari ilmu agama di Cina? Mungkin tidak, tetapi kita akan dapat mempelajari ilmu-ilmu pengurusan dan penambahbaikan hidup yang lain dari tamadun-tamadun hebat tidak kira sama ada di Timur ataupun di Barat.

Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud “hikmah itu adalah barang tinggalan yang dicari-cari oleh orang Mukmin, siapa sahaja yang menemuinya, maka dialah yang lebih berhak ke atasnya” (Riwayat Tirmizi)

Justeru sebarang bentuk pemikiran strategik untuk pengurusan hidup di dunia ini yang bersumberkan dari hikmah atau ilmu pengetahuan yang sahih adalah Islamik. Ilmu itu terlalu luas sifatnya dan mungkin telah digali oleh orang-orang bukan Islam dari pelbagai tamadun dan tempat. Kita boleh mengambil dan mengaplikasikannya akan terhindar dari kesesatan dan kemunduran.

Gabungan lima perkara yang dinyatakan iaitu; matlamat, kaedah, prinsip, sumber dan ilmu, insyaAllah membolehkan sebarang usaha yang kita lakukan adalah berpaksikan ajaran Islam dan menuju kepada redha Allah SWT jua.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan